ORGANIZACJE TURYSTYCZNE I ICH ZADANIA

Polska Organizacja Turystyczna
Została powołana w 1999 roku. Do jej najważniejszych zadań należy:
- promocja Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie,
- pomoc w tworzeniu regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych,
- rozwijanie polskiego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie,
- wdrażanie planów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej,
- wykonywanie innych zadań powierzonych przez organy współpracujące z POT.

Regionalne Organizacje Turystyczne
Zrzeszają one jednostki samorządu terytorialnego, organizacje gospodarcze i zawodowe z branży turystycznej, a także przedsiębiorstwa turystyczne. Do ich zadań należy:
- wspieranie rozwoju turystyki w regionie/ województwie
- tworzenie i promowanie wizerunku województwa jako regionu atrakcyjnego turystycznie zarówno w kraju jak i za granicą,
- zwiększanie liczby turystów w regionie,
- poprawa infrastruktury turystycznej w województwie,
- wzrost dochodów z turystyki,
- tworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej
- tworzenie oraz współpraca z lokalnymi organizacjami turystycznymi.

Lokalne Organizacje Turystyczne
Zrzeszają gminy, powiaty oraz miejscowe organizacje społeczne, które zainteresowane są rozwojem turystyki na swoim terenie. Ich zadania to:
- gromadzenie informacji na temat walorów i atrakcji turystycznych na danym terenie,
- tworzenie oferty turystycznej,

Polska Agencja Rozwoju Turystyki
Organizacja ta istnieje od 1993 roku i jest najstarszą i największą w Polsce agencją świadcząca usługi doradcze i finansowe w zakresie turystyki. Jej głównym celem jest uczestnictwo w tworzeniu i realizacji nowych oraz wspieranie już istniejących programów rozwoju infrastruktury turystycznej w Polsce.
Działalność Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki obejmuje m.in.:
- pośrednictwo inwestycyjne i finansowe,
- doradztwo w zakresie organizacji i budowy strategii,
- konsulting w zakresie kreowania polskich marek turystycznych oraz opracowywania strategii rozwoju produktów turystycznych.

Polska Izba Turystyki
Jest organizacją samorządu gospodarczego; reprezentuje interesy gospodarcze zrzeszonych w niej organizacji. Izba została zarejestrowana w 1990r. w Warszawie, zrzesza około 400 podmiotów gospodarczych – głównie biur podróży. Do jej głównych zadań należy:
- reprezentowanie interesów swoich członków,
- podnoszenie poziomu obsługi turystów,
- przyczynianie się do rozwoju turystyki,
- organizowanie działań zapewniających warunki rozwoju gospodarki turystycznej i jej doskonalenie.