POJĘCIA ZWIĄZANE Z TURYSTYKĄ

Krajoznawstwo – ruch społeczny oparty na różnych formach turystyki, który ma na celu poznanie swojego regionu lub kraju, zachowanie i ochronę jego przyrody i kultury, oraz popularyzowanie i rozpowszechnianie wiedzy o nim.
Rekreacja – to wszelkie czynności podejmowane poza naszymi obowiązkami zawodowymi, domowymi i społecznymi, czyli w naszym czasie wolnym w celu odpoczynku, własnego rozwoju czy też rozrywki.
Ruch turystyczny – ogół przestrzennych przemieszczeń się ludzi związanych z dobrowolną zmiana miejsca pobytu, środowiska i rytmu życia w odniesieniu do określonego obszaru, kierunku, okresu, itp. (definicja opracowana dla polskiej statystyki turystycznej).
Przemysł turystyczny -  ogół powiązanych ze sobą przedsiębiorstw i organizacji zajmujących się produkcją dóbr i usług służących zaspokojeniu podstawowych potrzeb turystycznych (zakwaterowanie, wyżywienie, transport, usługi rekreacyjne).
Polityka turystyczna – to działania danego państwa, które mają na celu zaspokojenie potrzeb turystycznych społeczeństwa, wykorzystanie zasobów pracy, kultury i przyrody w sferze gospodarki turystycznej, kształtowanie rozmiaru ruchu turystycznego, a także tworzenie warunków do dalszego rozwoju turystyki. Polityka turystyczna realizowana jest zarówno przez władze państwowe jak i przez instytucje pozarządowe.
Turysta – osoba przebywająca w danej miejscowości, kraju, nie będącej jego stałym miejscem zamieszkania, co najmniej 24 godziny, jednak nie dłużej niż 12 miesięcy, korzystająca z noclegu w tym miejscu. Aby dana osoba mogła być nazwana turystą nie może podejmować w odwiedzanej miejscowości pracy zarobkowej.
Podróżny – każda osoba podróżująca pomiędzy 2 lub kilkoma krajami lub kilkoma miejscowościami, w obrębie kraju, w którym mieszka.
Organizator turystyki (Touroperator) – przedsiębiorstwo, które kupuje pojedyncze usługi turystyczne w dużych ilościach, tworzy z nich produkt turystyczny i sprzedaje po zryczałtowanej cenie, w postaci tzw. pakietów. Do jego obowiązków należy: zamawianie świadczeń, tworzenie programów, zatrudnianie pilotów, organizacja transportu, tworzenie sieci agentów sprzedających imprezy, realizację usług.
Do najbardziej znanych touroperatorów należą m.in.: TUI, Neckermann, Rainbow Tours.
Agent turystyczny – to firma zajmująca się dystrybucją imprez turystycznych. Może sprzedawać zarówno pakiety tworzone przez touroperatorów jak i pojedyncze usługi takie jak transport czy nocleg. Zysk agencji turystycznych stanowi prowizja od sprzedanych produktów. Agent, jako pośrednik w sprzedaży, odpowiada za sprzedanie imprezy zgodnie z programem touroperatora.
Impreza turystyczna – realizacja przedsięwzięć związanych z wypoczynkiem, krajoznawstwem oraz różnymi formami wyjazdów, odnosząca się do programów własnych danego biura, lub realizowanych przez biuro na zlecenie klienta według określonych upodobań i kosztów.